Újév közeledtével a téma iránt érdeklődők már megszokhatták, hogy több oldal is közzéteszi az előrejelzéseit, jóslatait az elkövetkezendő évvel kapcsolatban. Legtöbbször durva általánosításokkal, hangzatos, de valójában üres kijelentésekkel találkozni. Gyakori, hogy és az adott évet a korábbiakhoz képest sokkal jobbnak tüntetik fel. Nyilvánvalóan nem szerencsés problémákat előrevetíteni, így akár az új esztendőt köszöntő jókívánságként is szolgálhatnak ezek a felmagasztalások, ám legtöbbször pusztán a felületesség termékei és remek köntösként szolgálhatnak a szándékos félrevezetéseknek. Józan, realista megközelítés javallott a tisztánlátáshoz. Kitartó kutatással persze ilyen hangvételű írásokra is rá lehet bukkanni. Olvasóim előtt igyekszem fellebbenteni a fátylat, s bemutatni a babonák mögötti hagyomány valódi arcát.

Nyugaton hajlamosak egyes szerzők ezoterikus varázspraktikákká átfesteni a keleti hagyományokat, titokzatosságot hangsúlyozó megközelítésük alapjaiban forgathatja ki az eredeti lényeget. Év elején általában jellemző szerte a világban a hagyományokat meglovagoló üzleti vállalkozások fellendülése, az adott év állatjegyéhez kötődő szimbólumok, a varázsszerekként árult bajelhárító amulettek és talizmánok megszaporodása is. Általában minél távolabbi, megfoghatatlanabb egy hagyomány, annál messzebb mehetnek el a torzításában, átformálásában. Másrészt a naiv szemlélet fakadhat az egyszerű(sített) népi taoizmus és a taoista beavatottak által gyakorolt – mondhatni tudományos alapokon nyugvó, csillagászati és matematikai-fizikai megfigyelésekre épülő – taoizmus különbségéből is.1 Az egyszerű népek könnyen irányíthatóak a magyarázat nélkül elfogadott, vakhittel gyakorolt népszokásokon, hiedelmeken keresztül.

Még a hitelesnek ismert szakértőkkel is előfordulhat, hogy ugyan egy szűkebb területen elmélyült tudásra tesznek szert, olykor hiányzik a teljes körűség elve a megközelítésükből. Bemutatják előrejelzéseiket egy adott módszeren keresztül, kijelentéseiket levezetik a korábbi évekbeegymást átfedő ciklusokn ill. hosszabb periódusokban megvalósult eseményekből, ám a konkrétumokra vonatkozó megállapításaik olykor teljesen tévesnek bizonyulnak. Ugyan a ciklikusságon keresztül jól feltárhatóak a tendenciák, nemrégiben Joseph Yu mester hívta fel blogjában a figyelmet arra, hogy a szabad akarat változtató ereje mellett az is közrejátszhat egyes prognózisok pontatlanságában, hogy egy adott időszak jellemzői számos különböző ciklus átfedéséből adódnak.

Készülhet az előrejelzés a Föld, a Nap, a Hold vagy egyes bolygók és csillagok változásai (pl. évszakok, időjárás, napfolttevékenység, holdfázisok, nap- és holdfogyatkozások, napéjegyenlőség, napfordulók, bolygóállások, égitestek látszólagos mozgása, visszatérő üstökösök stb.), vagy akár nagyobb léptékű kozmikus eseményeket figyelembe vevő világkorszakok (pl. kis és nagy jégkorszakok, Nagy Napév, védikus korszakok stb.) alapján. De megközelíthető mindez az asztrológiához kevésbé közvetlen módon kapcsolódó Változások Könyvén, vagy egyéb, emberi szinten zajló esemény megfigyeléseken (statisztika, valószínűségszámítás, bioritmus stb.) keresztül is.

A 2012-re jellemző tendenciákat itt a blogon az Égi Cselekvők és Földi Támaszok párjaiból felépülő 60-as ismétlődésű 甲子 Jiǎzǐ-ciklusok, illetve a 洛書 Luòshū 9-es ciklusainak tükrében is megvizsgáljuk. Különálló, egymással nem vegyíthető rendszerek ezek – ám az egyes időciklusok átfedik egymást, így kölcsönösen kiegészítő módon használhatóak egymás mellett. Matematikailag adódik (legkisebb közös többszörös okán), hogy a 60-as és a 9-es ciklusokat a 180-as nagyciklus fogja össze, kezdete közös kezdőpontként szolgál. Így találkoznak, noha egyes átfedésben lévő szakaszaik nem feltétlenül ugyanolyan tulajdonságokkal bírnak. Továbbá mindkettőt áthatja a yin-yang alapelv és az öt változási állapot rendszere.
Az évköszöntőnél szó esett róla, hogy a 6-os szám a Luoshu közepén egy Fém jellegű évet mutat 2012-re, a 壬辰 pedig egy Víz-Föld jellegű évet jelez. Ez két különböző rendszer előrejelzése, amelyek ciklusai átfedik egymást. A 壬 Vize vagy a 辰 Földje nem lép kölcsönhatásba a 6-os Luoshu szám Fémével, mindkettő megmarad a saját rendszerén belül. Mindazonáltal a két rendszer segítségével kimutatott tendenciák, külön-külön leszűrt tanulságok együttes figyelembevételével pontosabb képet lehet kapni a 2012-es év lehetőségeiből, hiszen az egyik módszer megállapításai segíthetnek megerősíteni vagy cáfolni a másik módszerben megfigyelteket.

Megjegyzések:

^ [1] Beszélhetünk tehát szakértői taoizmusról (道家, dào jiā) mint ősi szemléletmódról, és a vele összefonódott népi hitvallásról, a vallásos taoizmusról (道教, dào jiào).

 

A bejegyzés trackback címe:

https://valosagtura.blog.hu/api/trackback/id/tr793553823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása