Könnyű kritikus kétkedéssel szemlélni új, csupán néhány évtizede létező megközelítéseket, ám fel kell tenni a kérdést: vajon az ősi, többszáz vagy többezer éves múlt igazolhatja-e önmagában egy módszer hitelességét? Lehet-e minden hagyományosnak tekintett módszer egyben hiteles is?

Nos, kínai metafizika történelme során több irányzat alakult ki, melyek némelyike olyannyira eltávolodott az alapoktól, hogy elvesztette hitelességét. Amelyek azonban hűek maradtak az alapelvekhez, azok minden bizonnyal a gyakorlatban is sikeresen működő megoldásokkal szolgálhatnak ma is.

Az alapelvek egyszerű, józan ésszel belátható, axiómaszerű összefüggések, amelyekből kiindulva dolgozták ki a módszereket a régi korok mesterei. A legfontosabb alapelv az előző cikkekben bemutatott hármas szemlélet: a módszernek figyelembe kell vennie mind az Ég, mind a Föld, mind pedig az Ember szintjén zajló változásokat. Ezen a gyakorlatban legtöbbször az Idő-Tér-Alany hármasát értjük, vagyis a módszernek az időbeli, térbeli tényezők mellett valamiképp a vizsgált alanyokat is számításba kell vegye, hogy a  lehetőségek viszonylagosságát a lehető legteljesebb módon leképezhesse.

A klasszikus feng shui korábban már említett Idő-Tér Repülő Csillag (玄空飛星 Xuán Kòng Fēi Xīng) nevezetű módszerében alkalmazott „csillagok” elrendeződését az építés ill. átalakítás időpontjától (Égi szint) és az épület pontos tájolásától (Földi szint) függően határozza meg. Születési időpontjuk alapján a lakók is kifejezhetőek egy-egy számmal, így a lehetőségek viszonylagosságát egyénre szabottan (Emberi szint) is elemezheti a tanácsadó.
A most felsoroltak még csupán az adatgyűjtési rész teljeskörűségét szemléltetik, de az elemzés során is minduntalan az Ég-Föld-Ember hármasával találkozunk. Vagyis a lehetőségek időbeli, térbeli és egyéni viszonylagosságával. Például csillagoknak élet- avagy uralkodási ciklusa van, periodikusan virágoznak fel és hanyatlanak. Továbbá a 20-évente, évente, havonta, naponta és kettősóránként váltakozó csillagok megkülönböztetésével az idő tényezőt a módszer egészen pontosan vizsgálhatja.
A 三才 Sān​ Cái persze jóval többet jelent, mint a számítási képletekben szereplő változók és állandók megfeleltetése az egyes szinteknek, de remekül szemlélteti a módszer összetettségét és teljes körű, átfogó alkalmazhatóságát.

Vannak azonban olyan módszerek, amelyek bár több évszázados hagyománnyal bírnak, mégsem nyújtanak teljes körű megoldásokat. Ilyen például a világszerte népszerű Nyolc Ház (八 Bāzhái) avagy Kelet-Nyugati (東西四命 Dōng​xī​ Sì Mìng​​) módszer, ami a lakókat a születési időpontból számolt ún. élet-gua (命卦 mìngguà) alapján szerepelteti a képletekben. Egyik meghatározó ismertető jegye, hogy az embereket guájuk alapján keleti és nyugati csoportra osztja egyenlő arányban (tehát mindkét csoportnak 4 tagja van), s ezek alapján határozza meg az egyének számára 4 kedvező és 4 kedvezőtlen irányt/területet.
Fook Tsan
Wong, szingapúri fizikus és metafizikus cikkében1 egyszerű statisztikai elemzéssel rávilágított arra, hogy az élet-guák egyáltalán nem egyforma eloszlással alakulnak az egyes csoportokban, ha a 180-éves ciklus2 távlatában vizsgáljuk őket. Pusztán a nemi megkülönböztetés3 miatt az emberek 44,4%-a keleti, 55,6%-a a nyugati csoportba tartozik; az azonos évben születettek 11%-a (nemétől függetlenül) azonos gua-számú; 22%-ának különböző a gua száma, de azonos csoportba esik, az azonos évben születettek 67%-a pedig különböző gua számú és különböző csoportba tartozik.
Belátható, hogy ez így szemben áll az egyenlő feloszthatóság elméletével, és eléggé kiegyensúlyozatlan rendszert tükröz. Wong a csoportfelosztást más tekintetben is vizsgálta, ám hasonlóan zavaros logikát tükröző eredményekre jutott.4 A gond abban rejlik, hogy e módszer figyelmen kívül hagyja az idő tényezőt, viszont alkalmaz egy időtől (születési időponttól) függő elemet (élet-gua).

A Tang-korig (i.sz. 618–907) visszavezethető Sān Hé 三合 irányzat módszerei bár szintén hagyományosnak tekinthetők ősiségüknél fogva, de a 8 irányból érkező qi elrendeződését szintén kötöttnek tartják. Ez a hiányosság a XIX. század végén (1872-ben) csaknem egy tehetséges fengshui mester életébe került:5
Shěn​ Zhú​réng​ 沈竹礽 elhunyt szüleinek szeretett volna méltó sírhelyet találni6, és nyolc Sān Hé mester egyetértésével sikerült is egy elméletileg pompás, gazdagságot és hosszú életet jelző helyet választani. Történt azonban, hogy egy gazdag hivatalnoknak hamarabb sikerült megvásárolnia a kiszemelt földet és ő temetkezett oda előbb. Shěn nagyon csalódott lett, amiért elesett a lehetőségtől. Ám a hivatalnok nem sokkal később egy balesetben szörnyethalt, sőt, vagyona is odalett a katasztrófa során, családtagjai így elszegényedtek.
Csak évekkel később derült ki Shěn számára a történtek oka: a ciklikusan változó időszakok egyikében a kiszemelt területtel megegyező tájolású helyek halálos veszély, szörnyű következmények lehetőségét rejtik, és a hivatalnok temetkezése éppen ebben az időszakban zajlott le. Shěn szerencsére tanult hibáiból, és kutatni kezdett válaszok után. Könyvekből sikerült megértenie az időtényezőt is számításba vevő ősi alapelveket, és ma többek közt az ő áldásos munkájának köszönhetjük, hogy a klasszikus fengshui hagyománya szélesebb körökhöz is eljutott.

A fenti példákból látható, hogy hiába rendelkezik egy módszer több évszázados ősiséggel, nem feltétlenül jelent rögtön hiteles, működő megoldásokat. Az olyan módszerek, amelyek a metafizika alapelveivel szemben álló, önmaguknak és a józan észnek ellentmondó összefüggésekre épültek, hibásak. Könnyen belátható, hogy a lehetőségek mind térben, mind időben és egyénenként viszonylagosak, változnak – így az nyújthat valódi megoldást, ami ezt a viszonylagosságot teljes körűen (az Ég-Föld-Ember avagy Idő-Tér-Alany összefüggés-rendszer mindhárom szintjén) kezeli.

 

Megjegyzések:

^ [1] Fook Tsan Wong: An Assessment into the Basics of Eight Mansions Feng Shui Theory; megjelent: Research in Scientific Feng Shui and the Built Environment edited by Michael Y Mak and Albert T So, 2009, Hong Kong; 27-42. oldal
^ [2] Három 60-éves 甲子 Jiǎzǐ-ciklus (felső, középső és alsó ciklus). 2011 például a jelenlegi 180-éves ciklusban a 147. év, ami az alsó ciklusba tartozik.
^ [3] Más képlettel határozható meg a nők és a férfiak élet-guája, így azonos évben (értsd: azonos Gān-Zhī párú évben) születetteknél csak ritkán adódik azonos eredmény. Itt található egy alkalmazás, amely a gua kiszámítására szolgál.
^ [4] A kelet-nyugati csoportfelosztástól és az idő figyelmen kívül hagyásától eltekintve a Nyolc Ház módszer hiteles alapelvekre épül (yin-yang elv, öt változó állapot, nyolc irány, guák kapcsolatrendszere stb.), így alkalmas az alapvető összefüggések megértésére, gyakorlására. Illetve intő példa a hármas szemléletnek ellentmondó alkalmazásra.
^ [5] Lorraine Wilcox L.Ac.: Biography of a Feng Shui Master
^ [6] Hagyományosan
a feng shuit alkalmazták sírhelyekre és lakhelyekre is az idők során, bár az előbbi gyakorlati jelentőségét többen vitatják.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://valosagtura.blog.hu/api/trackback/id/tr82786576

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kutas József - A FEHÉR TEA CSÖNDJE 2011.03.31. 09:36:06

A farsang negyedikes kislányom általános iskolájában is nagyszabású esemény volt – ezt, úgy látszik, nem kezdi ki az idő, a kormányzati politika, még a gazdasági válság sem. Hogy miért szeretnek a gyerekek jelmezbe bújni és valami másnak mutatkoz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.