Boldog Nyúl Évet 2011 Magyarországon 2012. január 23-án, fél kilenc környékén lép át az új esztendőbe, a Yang Víz Sárkány ( Rén Chén) évébe a Hold, ekkor tartják a holdújév ünnepét. Az ünneplés a hagyomány szerint 15 napon át tart, a zárószertartás az ún. Lampion-ünnep (元宵節 Yuánxiāojié), idén február 6-án (hétfőn) kerül rá sor. Már hetekkel újév előtt elkezdődik a szorgos készülődés, a régi év terheitől kézzelfogható formában való megszabadulás: a régi ruhák eladása vagy kidobása, a ház teljes kitakarítása, esetleges újrameszelése s festése, ajándékok készítése, adósságok törlesztése. Holdújév napján még a betegek is igyekeznek erőt venni magukon, mert attól tartanak, hogy ha e nevezetes napon az ágyat nyomják, egész évben betegek maradhatnak. Lelkileg az emberek jókívánságokkal, szerencseszertartásokkal, erényes életvitel kitűzésével, intelmek megfogadásával igyekeznek megtisztulni. No meg persze jókat esznek és isznak közben! A taoista szellemiségben íródó Kíváncsi Szakács blogon a holdújévi szokások ismertetése mellett autentikus recepteket is találhatunk az ünnepi étkek (pl. niangao rizssütemény, jiao-zi tésztabatyu, szecsuáni szezámos tészta vagy épp a mandarinhal) elkészítéséhez.


A szoláris év kezdete

Mivel a metafizikai módszerekben a Nap valós útját követő számításokat alkalmaznak, a metafizikusok számára a szoláris év kezdete, 2012. február 4. lényegesebb dátum. Ekkor ér a Nap pályáján a Vízöntő (Aquarius) csillagkép 15. fokára, azaz a kellős közepére. Ez idén a Yang Víz Tigris (壬寅 Rén Yín) hónapja, ettől a naptól számítják a Tavasz Kezdete (立春 Lìchūn) elnevezésű tizenöt napos időszakot, a napév ekkor veszi kezdetét.

A Jelek 12 növekvő és csökkenő fázisa

A Jelek 12 növekvő s fogyó fázisa
(十二消息卦 Shí​'èr Xiāo Xī Guà)

Ha a harmincnapos hónapokat hexagramokkal ábrázoljuk, akkor a napév első hónapja felel meg a Béke (泰 Tài) jelének, melynek felső része a három yin vonásból álló Kūn (Föld) ősjel, alsó része pedig a három yang vonásból álló Qián (Ég) ősjel, kifejezve azt az termékeny, virágzást és gyarapodást hozó harmonikus időszakot, amikor „Ég és Föld egyesül”1, kölcsönhatásukban mindkettő megvalósítja önmagát. A jobb oldali ábrára tekintve észrevehető, hogy a yang vonások számának növekedése a júniusi napfordulótól (午 hónap) kezdve átcsap a yin vonások számának gyarapodásába egészen a decemberi napfordulóig (hónap), amikortól ismét a yang vonások kezdenek el teret hódítani. E hexagramos ábrázolás tehát tulajdonképpen a Nap és a Föld viszonyából fakadó változásokat hivatott kifejezni. Drasny József formabontó művében2 a Nap útját hasonlóképpen ábrázolta az ún. Yi-gömbön.


Évi tendenciák

Az évi Luoshu-négyzet közepén a 6-os szám áll, ami a Göncölszekér kilenc csillaga közül a Wǔ Qū 武曲 elnevezésű hatodik csillagra utal, továbbá a három yang vonásból álló Ég (Qián) trigramot jeleníti meg és a Fém változási állapotát tükrözi. Ezen alaplényegiségek határozzák meg az évre jellemző tendenciákat a 9 Csillag Ki módszer szerint. Heluo blogján a megszokott módon, pár héttel az év kezdete előtt megjelent a várható eseményekről, az évre jellemző főbb mozgatórúgókról és összefüggésekről szóló cikksorozat első része. Ebben erőteljes katonai fellépésről, merényletekről (robbantások, lövések), hirtelen összecsapásokról, az apák, az idősebb férfiak, a vezetők és parancsnokok kiemelt szerepéről, előléptetésről, haladó gondolatok vezette hatékony cselekedetekről, stratégiai tervezésről számol be mint a 2012 évi lehetőségekre leginkább jellemző elemekről. A hírül adott események és helyzetek Luo Shuval való elemzése alapos és átfogó képet adhat a közelgő tendenciákról, e matematikai ábra iránytűként szolgálhat az életünkben. Ha előrejelzései nem győznék meg a kedves olvasót, ellenőrizze hitelességüket a korábbi években közölt meglátásai alapján. Későbbi cikkekben áttekintjük majd a különféle sorselemzési módszerek által előrejelzett tendenciákat, hogy feltárhassuk, milyen feladatok várhatnak ránk, hogyan alkalmazkodhatunk az évben bekövetkező változásokhoz.


A Sárkány mint Földi Támasz

Mint azt többször is igyekeztem hangsúlyozni, az állatképek mögötti fogalmak kínai elnevezései nem állatokra utalnak, hanem általában valamilyen fejlődési időszakkal, csillagászati vagy kozmológiai eseménnyel kapcsolatos elvont dolgot fejeznek ki. Az öt változási állapot fejlődési szakaszait szemléltető 12 Földi Támasz (地支 Dì Zhī) közül a az ötödik helyen áll, a Sárkány képe tartozik hozzá a kínai hagyományban, bár a kazahok Kígyóként ismerik ugyanezt a jegyet. Átmenetet képez két évszak (az északi félgömbön a tavasz és nyár, a déli féltekén az ősz és a tél közt), illetve asztrológiailag a keleti és a déli jegyek közt – így elsődlegesen az állandóan jelen lévő s az átmenetekkor felerősödő Föld változási állapotát jeleníti meg.
 
A Chén jelének változásai
 
A képjele maga is szoros összefüggésben áll a földműveléssel, a szántás idejével: egy embert ábrázol, amint két kezében egy ősi kapát tart3. Köznapi jelentéseiben őrzi az idő fogalmát, valamint az ősi életritmus égitestekhez, csillagokhoz való igazodását.4 Ziping mélységes tengere (淵海子平 Yuān​hǎi Zǐpíng) c. XIII. századi sorselemzési mű valamennyi létező kiterjeszkedésének, kinyújtózkodásának, kibontakozásának időszakaként említi.5 Nem meglepő, hiszen a legősibb kínai értelmező szótár, a 說文解字 Shuōwén Jiězì (i.sz. 58-147 körül), is hasonló természeti képpel magyarázza ezt az írásjegy felépítését ill. időszakot: 

物皆生,从乙、匕,象芒達;厂,聲也。
„miriádnyi lényt kelt életre; tőrszerűen hegyes [匕] hajtások [乙], melyek a csillagok fénylő sugarai felé ágaskodnak; a 厂 fonetikus jelrész.”

Mint Földi Támasz, Chén egy összetett qi, amely elsődlegesen Föld minőséget hordoz, de a keleti jegycsoport tagjaként bővelkedik Fában, illetve ő a Víz raktára, mélységes kútja. A 2012-es év Yang Víz Sárkánya tehát egy olyan vidéket jelenít meg, amelynek mélyen, a Föld alatt elraktározott bőséges vízkészlete a felszínre bukkan. Akár egy tó, ahol a hatalmas víztömeget föld zárja körül. A tavak környékén bőséges a növényzet, mert a talaj tápanyagban gazdag, átitatódott éltető vízzel. Ez csodálatos bőséget jelezhet amíg kordában van tartva, ám ha egyszer kiönt, elárasztja a vidéket, megmutatja a pusztító erejét.


A Sárkány mint jelkép

Maga a sárkány, illetve a kígyó hullámzó, tekeredő alakja több kultúrában az ősi vizek hatalmának kettős természetét jelképezi: egyszerre életadó s pusztító. Az ókori görög mitológia sárkányai (Δρακωνες) a föld mélyében élő lények, a termékenység urai, misztériumok ismerői voltak, többnyire kincseket vagy szent forrást védelmező őrzőszellemként is szerepeltették őket. A tengerben élő rettentő ceteket (Κητος) is sárkányszerűen ábrázolták. A kereszténység térhódításával a bibliai kígyó ármányos és gonosz képzete „fertőzte meg”, így mondaköre kiegészült, módosult a legyőzendő bűnök, sötét ártalmak motívumával, bár élőhelyeként néhol megtartották a vízi közeget (ld. Sárkányölő Szent György legendáját; a ceteket a Zsoltárok könyvében). Az ősi lényeg azért még tetten érhető a sárkányos mesékben is: a szűzlányok feláldozása a víz termékenységi aspektusára, a hős küzdelmei a víz megtisztító szertartására utalhatnak.
Az igazi tavasz kezdeteként is számon tartott Szent György napját (április 24. – a kínai Sárkány-hónap közepe!) kísérő mennydörgés fontos eleme a magyar néphagyománynak, a bő termés előjelének tekintették. Érdekes kapocs kelet és nyugat közt e szent kapcsán az, hogy a Földünket behálózó Szent György-vonalakat az ősi kínai földtudományban sárkányereknek (龍脈 lóng​mài) nevezték. Távol-Kelet gazdag mondavilága bővelkedik a különféle sárkányokban, ezek legnépszerűbbje ugyancsak a természet éledését tükröző, mennydörgő és felvillanyozó, életre gerjesztő erőt képviseli; a már idézett szótár szerint Chén, mint az év harmadik hónapja, a yang qi megmozdulásával együtt járó rázkódást, rengéseket s mennydörgéseket is jelent. Hűen tükrözi ezt a Változások könyve, amelynek 43. Jele, az Áttörés (夬 Guài) ehhez a hónaphoz kapcsolódik – Richard Wilhelm kommentárjaiban gátakat áttörő áradáshoz, felhőszakadáshoz hasonlítja, úgy írja le mint hosszan felgyülemlett feszültségek levezetését.

 

Megjegyzések:

^ [1] 則是天地交,而萬物通也;上下交,而其志同也。„Ég és Föld egymásba hat, a miriádnyi lény találkozásának szabad utat adva, a felső és az alsó (világ) egymásba hat, azonos szándéktól vezérelve.” (Változások könyve, 易經 Yìjīng)
^ [2] Drasny József: A Ji king elfeledett világképe, Szenzár Kiadó, 2005
^ [3] Forrás: Chinese Etymology
^ [4] Szótári jelentései: 1. égitest(ek), csillagok; 2. (nevezetes) nap(szak) v. időpont.
^ [5] 辰,伸也,物皆舒伸而出。

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://valosagtura.blog.hu/api/trackback/id/tr713548958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

wannee/mayaa/du/ yaru (törölt) 2012.01.29. 09:40:07

Jó a bejegyzés!
Ami a 辰-t illeti, egyes (modern) szótárak kagylóként értelmezik (kagyló → kagylóhéj → kagylóhéj, mint szerszám)
fubito.blogspot.com/2012/01/sarkany-eve.html

szél-víz · http://valosagtura.blog.hu 2012.01.29. 10:12:55

@安徳拉希: köszi!

Alapvetően két, etimológiai részt is tartalmazó szótárban szoktam kutatni:
- www.zhongwen.com/
- www.chineseetymology.org/

Olykor itt sem egyezik a két meglátás, de jelen esetben egyik sem hozott fel "kagyló" értelmezést. Ellenben valóban hasonlíthatóak egy kagylóhoz is a képjel ősi változatai. Azt esetleg tudod, hogy az ősi kínaiak mire használtak szerszámként kagylókat?

wannee/mayaa/du/ yaru (törölt) 2012.01.29. 10:24:10

A 漢字の語源 c. szótár vágóeszközként említi, afféle sarlóféleségként (鎌).

wannee/mayaa/du/ yaru (törölt) 2012.01.29. 12:26:49

@安徳拉希: Lemaradt, hogy az idézett szótárban nincs benne a 辰, de a 農/辳 magyarázatánál alkotóelemként megemlítik. Ugyanerre a 漢字源-ben "kagylóhéjjal földet feltör" olvasható.
Szóval ebben sincs egyetértés a szótárakban, de annyi biztos, hogy valami szerszám volt:)

szél-víz · http://valosagtura.blog.hu 2012.01.29. 12:43:22

@安徳拉希: végül is a "földet törés" (kapálás?), illetve a sarló is szorosan kötődik a földműveléshez, mezőgazdasággal kapcsolatos tevékenységekhez, amiről a cikkben írtam mint a 辰 Támasz lényegisége.

wannee/mayaa/du/ yaru (törölt) 2012.01.29. 13:04:36

Ha lesz időm, holnap az egyetemi könyvtárban is megnézek majd 1-2 szótárt. Kíváncsi vagyok, hogy még milyen etimológiák vannak a 辰-re.